Sturen of gestuurd worden?

De periode rond kerst en de jaarwisseling is voor velen een tijd van bezinning waarin achterom en vooruit wordt gekeken. Vaak mondt dit uit in goede voornemens. Persoonlijke wensen komen hierin vaak prominent naar voren. Stoppen met roken en afvallen staan hierin met stip bovenaan. Zaken waarbij een drempel overwonnen moet worden om tot daadwerkelijke verbetering te komen.
 
Ook met ons bedrijf kijken we terug en vooruit. 2017 was een prima jaar voor de melkveehouderij als we kijken naar melkprijs en inkomen. Zeker als dit vergeleken wordt met 2016. Schaduw was de fosfaatwetgeving die sommigen van ons tot wanhoop dreef door de tijdens het jaar telkens veranderende en ingewikkelder wordende regelgeving. In 2018 hebben we inmiddels met de fosfaatrechten te maken gekregen. Dit pakt niet voor iedereen gunstig uit maar er komt in ieder geval de nodige duidelijkheid. Verder is er de nodige onzekerheid over de derogatie. Allemaal zaken waar je als melkveehouder op in moet spelen en waar we onderweg de nodige vragen over krijgen. 

Om je bedrijf verder te ontwikkelen is naast goede management en financiële informatie van je bedrijf een heldere visie en een onderbouwde strategie nodig om ook in de toekomst lol te houden in je werk. Als je namelijk zelf niet stuurt maar gestuurd wordt door elke afzonderlijke ontwikkeling in de sector dan verlies je focus en wordt de kans op succes stukken kleiner.

Hiervoor moet je aan de slag met essentiële zaken voor jezelf en je bedrijf. Wat drijft jou als boer, wat zijn nu de sterke en de zwakke punten van het bedrijf en…….van jezelf. Welke bedreigingen komen er op je af maar vooral ook welke kansen zijn er. Welke kansen kun je het beste pakken en hoe breng je ze tot uitvoering? Hoe krijg je het gefinancierd? Kortom waarin en hoe kun je jezelf en je bedrijf verder ontwikkelen op een evenwichtige manier?

Niet zo heel eenvoudig en zeker niet om hier alleen mee aan de slag te gaan. Net als bij goede voornemens is er een drempel om hiermee te beginnen: Want hoe pak je dat nou aan? En hoe krijg je dat goed op een rij?  Daarom helpen we als PPP steeds meer veehouders om een strategisch plan voor het eigen bedrijf te maken. Omdat we onafhankelijk zijn en gespecialiseerde adviseurs hebben kunnen we precies de meerwaarde geven die u nodig heeft. Achteraf heeft niemand spijt omdat het veel inzicht, rust en duidelijkheid blijkt te geven. Verder zien we dat veel mensen het niet alleen voor zichzelf gebruiken, maar ook ter verbetering van hun positie naar de bank. Een uitdagend voornemen voor u en uw bedrijf om dit in 2018 eens op te pakken…..

Vraag er eens naar als uw PPP-adviseur binnenkort bij u langs komt voor bijvoorbeeld mestboekhouding of gecombineerde opgave. Hij of zij kan u meer vertellen en in contact brengen met onze economie en strategie specialisten.

Print
0 Reacties

Pietjan de JongPietjan de Jong

Andere items van Pietjan de Jong

Contact auteur

Uw naam
Uw e-mailadres
Onderwerp
Geef uw bericht in ...
x